OVer groeimakers


Totaal (niet) gekwalificeerd voor de job

Het begon allemaal in 2012. Ik moest wel gek zijn: pas afgestudeerd, en meteen solliciteren naar een functie als hoofd van een nieuwe afdeling “Digital Marketing” in een snel groeiend energiebedrijf. 

Maar dat hield me niet tegen. Ik was ambitieus, gedreven en hongerig naar avontuur. Een uitdaging zoals die in deze vacature beschreven werd, klonk als een droomjob! Enkele weken later stond ik met open mond te gapen naar mijn mailbox. 

Ik kreeg de job?

Ik kon geen enkele reden bedenken waarom juist ik, de minst ervaren kandidaat, deze job aangeboden kreeg. En dat zei ik ook vlakaf tegen de marketingdirecteur, toen ik langs kwam om mijn arbeidsovereenkomst te ondertekenen. 

Hij moest lachen om mijn eerlijkheid, en legde uit dat het voor deze specifieke functie niet slecht was om iemand te hebben die nog “kneedbaar” was. 

Digitale Marketing ging de marketing-wereld op zijn grondvesten doen daveren de komende jaren, en ik had naar zijn aanvoelen de juiste energie, drive en ingesteldheid om het bedrijf in die digitalisering mee te nemen, stap voor stap.

Onzichtbaar

De eerste maanden verliepen niet zonder slag of stoot.

Ik had wilde plannen, en voerde gesprekken met vrijwel elke afdeling in het bedrijf: 

  • bij IT hoopte ik wat extra middelen te krijgen voor de nieuwe bedrijfswebsite
  • bij Customer Care wilde ik een socialmediateam uitbouwen
  • binnen Marketing vond ik dat er meer advertentiebudget moest gaan naar zoekmachine-marketing en digitale campagnes
  • ...

Al snel begreep ik waarom ze mij als jonge spring-in-t-veld hadden aangenomen voor deze functie, en niet iemand die wat ouder was. Iedereen met ook maar een béétje ervaring en senioriteit binnen het bedrijf wilde immers van dat nieuwe internet-marketing en socialemediagedoe niet veel weten. 

Sommigen vonden het een risico om zo open en publiek te communiceren op het internet, anderen vonden het een onbenullige bijzaak, waar ze liever niet te veel tijd en middelen in wilden investeren.

De tijd streek voorbij. Elk initiatief dat ik wilde lanceren botste tegen muren, overal heerste de angst voor “de online wereld”, en ik kwam geen stap vooruit. 


€250.000 extra omzet op enkele weken tijd

Na 6 maanden zaadjes planten en pleidooien houden over het toenemende belang van online marketing, leek er eindelijk schot in de zaak te komen.

Enerzijds was er de lancering van de nieuwe bedrijfswebsite. Ik had een aantal aanpassingen gedaan in de architectuur, en het was nu een stuk makkelijker voor consumenten om hun besparing te berekenen en klant te worden. 

Voor het eerst kon ik met harde cijfers voor de dag komen. Na enkele weken bleek de nieuwe website al een stijging van meer dan 20% op te leveren in het aantal nieuwe klanten, zonder ook maar één euro aan extra marketing-campagnes!

Nu mijn team aan website-bouwers en digitale experts vorm kreeg, kon ik mijn tweede slag binnenhalen. Eén van de oprichters van het bedrijf was met het wilde idee gekomen een windmolen-coöperatieve te lanceren. De coöperatieve zou 1000 aandelen verkopen aan €250 en elke aandeelhouder genoot levenslang van een uitzonderlijk voordelig energietarief. Ik stapte naar voor en stelde me kandidaat om de website en go-to-market te verzorgen via PR, e-mail en sociale media. 

Op slechts enkele weken tijd waren zo goed als alle 1000 aandelen verkocht, goed voor een omzet van bijna €250.000. Het leek wel magie!

Ik werd langs alle kanten gefeliciteerd met deze resultaten en had het gevoel dat er nu ook effectief naar mijn ideeën en suggesties geluisterd werd. De deur naar échte verandering en impact stond op een kier, het spel kon beginnen!

Gedaan met “full-service” marketingbureaus

Al jaren werkte de marketing-afdeling met een extern agentschap om alle grote campagnes te bedenken en in goede banen te leiden, over alle kanalen heen.
Het was mij in het eerste jaar opgevallen dat er nog veel kansen zijn op digitaal vlak dus ik vroeg de kans om (samen met een aantal freelancers en experts die ik intussen om me heen verzameld had) het digitale luik van de eerstvolgende marketing-campagnes over te nemen.

Het was een risico. 

Ik zorgde voor de beste online-advertenties en landingspagina waar het bedrijf ooit mee had gecommuniceerd, en behaalde hiermee de grootste piek aan nieuwe klanten die het bedrijf in lange tijd gezien had.

Ik legde de marketingdirecteur uit hoe ik in mijn eerste jaar geleerd had via A/B-tests hoe je best een campagne-pagina op de website opstelt, hoe je best meerdere advertentie-varianten uitwerkt zodat je tijdens de campagne kunt meten wat het beste werkt en daar ook op kunt bijsturen.

Vleugels en magie

In 2014 begon het bedrijf te diversifiëren, en werden er op korte tijd een aantal nieuwe business units gelanceerd: isolatie, pelletkachels, ketelonderhoud, …

Net als de windmolen-coöperatieve slaagde ik er ook voor deze “start-ups” in om met mijn digitale marketing-aanpak een vliegende start te realiseren. En dat was een game-changer, zowel voor het bedrijf (dat in 2016 een internationale fusie aanging om nog sneller en breder te kunnen groeien), maar ook voor mij persoonlijk.

Ik had een digitale marketing-methodiek onder de knie gekregen die blijkbaar zeer goed werkte, in vier compleet verschillende marktsegmenten. Dit was dus de magische kracht van digitale marketing. 

Stilaan begon het te dagen dat er in mijn omgeving nog duizenden andere bedrijven waren die niets liever zouden willen dan hun vleugels uit te slaan en meer klanten aan te trekken, maar die de ervaring en kennis van digitale marketing misten om hun dromen waar te maken. En dat ik de sleutel in handen had om hen te helpen.

Er zat niets anders op. 

Ik startte mijn eigen online marketing bureau.

Groeimakers

Groeimakers is een team van groeimagiërs die hun kennis en expertise ter beschikking stellen van bedrijven in alle mogelijke marktsegmenten, om hen de magische mogelijkheden van digitale marketing te doen beleven.

Vele bedrijven hebben kwalitatieve producten of een uitstekende dienstverlening, maar zijn online niet zichtbaar genoeg waardoor ze lang niet het aantal aanvragen krijgen dat ze verdienen. Daar brengt Groeimakers verandering in.

Bovendien willen we aantonen dat online communicatie ook gewoon leuk en magisch kan zijn. Controle krijgen over een continue stroom aan nieuwe klanten is een fantastisch geschenk, en onze grootste bron van energie!

Image

Als je onze Groeimagiërs een beetje kent...

Image

Jelle Wierdsma

FOUNDER

Dan wist je dat Jelle niet enkel magie creëert in digitale marketing, maar ook op menig podium met zijn knotsgekke partyband, The Party Crew!

Image

Shana Holsbeek

GROEIMAKER

Wist je dat Shana behalve een begenadigd designer & social media strateeg ook een tovenaar is achter de saxofoon?

Image

Jolien Bangels

GROEIMAKER